123456789

Uitspraak Hof helpt gedupeerde polishouders

Nederlands Dagblad – 29 april 2015

 

De uitspraak die het Europese Hof in Luxemburg woensdag deed over woekerpolissen, helpt niet alleen polishouders van Nationale-Nederlanden (NN), maar ook gedupeerden bij alle andere verzekeraars. Dat stellen de advocaten verbonden aan de Stichting Woekerpolisproces, die de gedupeerde polishouder van NN in de zaak bijstaan.

De uitspraak is wel minder scherp dan het advies dat de advocaat-generaal vorig jaar aan het Hof uitbracht. Maar volgens de advocaten wijst het Hof er wel duidelijk op dat er een belangrijk rol is weggelegd voor de ,,redelijkheid en billijkheid”. Daarnaast zijn bepaalde richtlijnen volgens het Hof in het belang van consumentenbescherming opgesteld, constateren zij. ,,Hoe dat precies uitpakt is aan de rechter in Nederland.”

De advocaten spreken van een uitspraak waar ,,verzekeraars feitelijk niet omheen kunnen”.

,,Het gaat niet meer om een achteraf bepaald maximum aan kosten dat je als verzekeraar in rekening mag brengen. Nee, de verzekeraars hadden simpelweg moeten vertellen welke kosten er werden ingehouden. De polishouder had vooraf volledig geïnformeerd moeten worden”, zo legt raadsman Dries Beljon het antwoord van het Hof uit op vragen die gesteld waren door de rechtbank Rotterdam.

Polishouders hadden dus geïnformeerd moeten worden waar hun geld heen ging, vult kantoorgenoot Peter Boeken aan. ,,Heeft men dit niet verteld, was men niet transparant, dan zat, of zit, men fout en is men schadeplichtig.”

 

 Bron: Nederlands Dagblad

Uitspraak EU-hof woekerpolis niet eenduidig

Zembla – 29 april 2015

 

De strijd rond de woekerpolissen is nog niet ten einde. Een langverwachte uitspraak van het Europees Hof van Justitie bracht vandaag niet de eenduidigheid waarop was gehoopt. Het EU-hof stelde dat het aan Nederlandse rechters is welke informatie de verzekeraars vooraf hadden moeten geven aan hun klanten bij het afsluiten van beleggingspolissen.

De zaak draaide om een klacht van een Nederlander die stelde dat Nationale-Nederlanden (NN) hem te weinig informatie heeft gegeven bij het afsluiten van de verzekering Flexibel Verzekerd Beleggen, een zogeheten woekerpolis. NN benadrukte dat het zich altijd heeft gehouden aan de Europese regels voor levensverzekeringen, maar de klager meende dat er in Nederland ook zo iets is als goed fatsoen en zorgplicht. De Nederlandse rechter vroeg aan het Europees Hof van Justitie of die ongeschreven regels ook hier van toepassing zijn.

Het EU-hof stelt nu dat deze regels ook kunnen gelden. Met één kanttekening: dat de verzekeraar wel met een voldoende mate van voorspelbaarheid moet kunnen vaststellen welke aanvullende informatie hij dient te verstrekken.

Het is nu aan een Nederlandse rechter om te bepalen of in dit geval Nationale-Nederlanden meer had moeten doen.

De uitspraak is minder vergaand dat het advies van een belangrijke adviseur bij het hof, dat doorgaans gevolgd wordt. De advocaat-generaal stelde vorig jaar dat een verzekeringsmaatschappij alle noodzakelijke informatie moet verstrekken.

‘Uitspraak Hof helpt gedupeerde polishouders’
De uitspraak die het Europese Hof in Luxemburg vandaag deed over woekerpolissen, helpt niet alleen polishouders van Nationale-Nederlanden (NN), maar ook gedupeerden bij alle andere verzekeraars. Dat stellen de advocaten verbonden aan de Stichting Woekerpolisproces, die de gedupeerde polishouder van NN in de zaak bijstaan.

 ‘Redelijkheid en billijkheid’
|De uitspraak is wel minder scherp dan het advies dat de advocaat-generaal vorig jaar aan het Hof uitbracht. Maar volgens de advocaten wijst het Hof er wel duidelijk op dat er een belangrijk rol is weggelegd voor de ‘redelijkheid en billijkheid’. Daarnaast zijn bepaalde richtlijnen volgens het Hof in het belang van consumentenbescherming opgesteld, constateren zij. ‘Hoe dat precies uitpakt is aan de rechter in Nederland.

De advocaten spreken van een uitspraak waar ‘verzekeraars feitelijk niet omheen kunnen’.

Het gaat niet meer om een achteraf bepaald maximum aan kosten dat je als verzekeraar in rekening mag brengen. Nee, de verzekeraars hadden simpelweg moeten vertellen welke kosten er werden ingehouden. De polishouder had vooraf volledig geïnformeerd moeten worden”, zo legt raadsman Dries Beljon het antwoord van het Hof uit op vragen die gesteld waren door de rechtbank Rotterdam.

Polishouders hadden dus geïnformeerd moeten worden waar hun geld heen ging, vult kantoorgenoot Peter Boeken aan. ‘Heeft men dit niet verteld, was men niet transparant, dan zat, of zit, men fout en is men schadeplichtig.

Consumentenbond positief over uitspraak Hof
De Consumentenbond reageert positief op de uitspraak die het Europese Hof in Luxemburg woensdag deed over woekerpolissen. Volgens de bond brengt de uitspraak extra compensatie voor gedupeerde klanten van verzekeraars een stuk dichterbij.

Het Europese Hof heeft met zijn uitspraak een belangrijke juridische verdedigingslinie van verzekeraars geslecht‘, zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée. ‘Het Hof oordeelt dat Nationale-Nederlanden zich bij de verkoop van beleggingsverzekeringen ook aan algemene ongeschreven fatsoens- en rechtsbeginselen had behoren te houden en dat de Nederlandse rechters en het klachteninstituut Kifid met de toepassing daarvan in de procedures mogen doorgaan. NN wilde juist dat het Europese Hof zou oordelen dat verzekeraars zich alleen aan minder strenge Europese minimumnormen hadden hoeven te houden.

De Consumentenbond probeert samen met claimbedrijf Wakkerpolis hogere vergoedingen los te krijgen voor gedupeerde verzekeringsklanten. ‘We willen dat NN de waarde van alle woekerpolissen opnieuw berekent, maar dan tegen eerlijke, redelijke voorwaarden‘, zegt Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis.

NN heeft in totaal circa 500.000 polissen verkocht die in aanmerking komen voor extra compensatie met een totale schade van tenminste 3 miljard euro, aldus De Gier.

Vereniging Woekerpolis
Ook de Vereniging Woekerpolis.nl, een andere claimorganisatie, is blij met de uitspraak. ‘Het Hof maakt korte metten met het standpunt dat verzekeraars op basis van Europese wetgeving geen informatie aan klanten mochten verstrekken‘, stelt voorzitter Ab Flipse. Hij verwacht dat er binnen een jaar meer duidelijkheid komt voor woekerpolisgedupeerden. De rechtbank Rotterdam heeft volgens hem namelijk in de collectieve procedure van zijn vereniging tegen NN laten weten binnen die termijn uitspraak te willen doen.

 

Bron: Zembla

Voorzichtig optimisme na woekerpolis-uitspraak EU-hof

Joop – 29 april 2015

 

Nederlandse rechter zal zich opnieuw over woekerpolissen Nationale Nederlanden moeten buigen … Consumentenbond houdt schade op tenminste 3 miljard euro voor de verzekeraar

De strijd rond woekerpolissen is nog niet gestreden. Het Europese Hof van Justitie stelde woensdag dat het aan de Nederlandse rechters is welke informatie de verzekeraars vooraf aan hun klanten hadden moeten vertrekken toen zij hun beleggingspolissen afsloten maar het is aan de Nederlandse rechter om een definitieve uitspraak in de zaak te doen. De uitspraak betekent een voorlopig verlies voor NN (voorheen Nationale Nederlanden) en een opsteker voor de gedupeerden die nu kosten aan het betalen zijn waarvan zij niet op de hoogte werden gebracht. De verzekeraar verdedigde haar beleid door te stellen dat het niet wettelijk verplicht is om om de informatie te verstrekken. NRC en Zembla berichten vrijdag over de uitspraak.

NRCschrijft:

Er zit echter wel een limiet aan de hoeveelheid informatie die redelijkerwijs van verzekeraars mag worden verwacht, vindt het hof. Een verzekeraar moet namelijk met “voldoende mate van voorspelbaarheid” kunnen vaststellen welke informatie hij met klanten moet delen. Waar die grens precies ligt, moet de nationale rechter ook zelf bepalen.

Inzet van het conflict is de verzekering Flexibel Verzekerd, een woekerpolis. Het EU-hof stelt dat er fatsoensregels kunnen gelden maar heeft daarbij wel een kanttekening: de verzekeraar moet met een voldoende mate van voorspelbaarheid kunnen vaststellen welke aanvullende informatie hij dient te verstrekken. Feitelijk betekent dit dat het weer aan de Nederlandse rechter is om te bepalen of NN ook in dit geval meer had moeten doen.

Raadsman Dries Beljon:

Het gaat niet meer om een achteraf bepaald maximum aan kosten dat je als verzekeraar in rekening mag brengen. Nee, de verzekeraars hadden simpelweg moeten vertellen welke kosten er werden ingehouden. De polishouder had vooraf volledig geïnformeerd moeten worden.

Ook de Consumentenbond reageert positief op de uitspraak.

Het Europese Hof heeft met zijn uitspraak een belangrijke juridische verdedigingslinie van verzekeraars geslecht. (..) Het Hof oordeelt dat Nationale-Nederlanden zich bij de verkoop van beleggingsverzekeringen ook aan algemene ongeschreven fatsoens- en rechtsbeginselen had behoren te houden en dat de Nederlandse rechters en het klachteninstituut Kifid met de toepassing daarvan in de procedures mogen doorgaan. NN wilde juist dat het Europese Hof zou oordelen dat verzekeraars zich alleen aan minder strenge Europese minimumnormen hadden hoeven te houden.

De Consumentenbond wil samen met claimbedrijf Wakkerpolis dat NN de waarde van alle woekerpolissen opnieuw berekent ‘maar dan tegen eerlijke, redelijke voorwaarden’.

NN heeft in totaal 500.000 polissen verkocht die volgens het claimbedrijf in aanmerking komen voor extra compensatie. Dat zou neerkomen op een totale schade van tenminste 3 miljard euro. Eerder dit jaar maakte het Vara-programma Zembla een uitzending over Nederlanders die opgescheept zitten met een woekerpolis.

 

Bron: Joop.nl

Europese rechter mild over woekerpolis

De Telegraaf – 29 april 2015

AMSTERDAM – Verzekeraars kunnen opgelucht ademhalen, maar woekerpolishouders niet. Het Europees Hof van Justitie (EHJ) heeft het woekerpolisdossier met een genuanceerde uitspraak weer teruggelegd bij de Nederlandse rechter

Het EHJ deed woensdagochtend uitspraak in een woekerpoliszaak tegen Nationale-Nederlanden (de volledige uitspraak is hier te lezen).

Vooraf was reikhalzend uitgekeken naar de uitspraak. Die zou naar verwachting duidelijk maken dat verzekeraars, die woekerpolissen hadden verkocht, vooraf duidelijkheid hadden moeten geven over de kosten die zij daarin berekenden en die uit de betaalde premie gehaald worden.

Zes miljoen woekerpolissen

De uitspraak zou grote impact kunnen hebben, niet alleen voor de ruim half miljoen polissen van NN, maar mogelijk voor alle bijna 6 miljoen woekerpolissen die in de loop der jaren zijn verkocht in Nederland.

Vooraf had de belangrijkste adviseur van het EHJ een zeer scherp advies geschreven. Daarin concludeerde zij dat die informatie inderdaad vooraf gegeven had moeten worden, terwijl dat niet was gebeurd.

Het Hof volgt die conclusie maar gedeeltelijk en legt de bal terug bij de nationale rechters. Die moeten volgens het Europese Hof beslissen welke informatie de verzekeraars vooraf aan hun klanten hadden moeten geven.

Advocaat Dries Beljon van de bij de zaak betrokken NN-klant is positief over de uitspraak. ,,Onze zaak in Rotterdam wordt hiermee een hamerstuk. De rechter heeft al gesteld dat open normen zijn geschonden. NN probeerde dat oordeel nog te blokkeren met deze Europese procedure. Maar de rechter zegt nu dat het Europese recht niet in de weg staat van deze uitspraak in Rotterdam. En deze zaak zal ook gevolgen hebben voor alle soortgelijke NN-polissen.”

Consumentenbond

De Consumentenbond reageert positief op de uitspraak. ,,Het Europese Hof heeft met zijn uitspraak een belangrijke juridische verdedigingslinie van verzekeraars geslecht”, aldus directeur Bart Combée. ,,Het Hof oordeelt  dat NN zich bij de verkoop van beleggingsverzekeringen ook aan algemene ongeschreven fatsoens- en rechtsbeginselen had behoren te houden en dat de Nederlandse rechters en het Kifid met de toepassing daarvan in de procedures mogen doorgaan. NN wilde juist dat het Europese Hof zou oordelen dat verzekeraars zich alleen aan minder strenge Europese minimumnormen hadden hoeven te houden.”

‘Nog jaren voortslepen’

In een eerste reactie noemt advocaat Adriaan de Gier van Wakkerpolis de uitspraak ‘gematigd positief’. “Positief omdat het Europese recht verzekeraars inderdaad kan verplichten om meer informatie vooraf te geven. Maar gematigd omdat het oordeel veel minder scherp is dan het advies van de advocaat-generaal.”

De woekerpoliszaak zal volgens De Gier door de uitspraak nog jaren voortslepen. “Verzekeraars zullen zeker alle onderdelen uit deze uitspraak aangrijpen om dit nog jaren uit te procederen. Het is winst voor de gedupeerden, maar maakt geen einde aan de procedures.”

Nationale Nederlanden

De uitspraak van het Europees Hof van Justitie verandert niets aan de standpunten van Nationale-Nederlanden (NN) ten aanzien van de woekerpolisaffaire. Dat liet de verzekeraar in een reactie weten.

Volgens NN bevestigt het vonnis dat bovenop Europese regels voor de informatievoorziening aan klanten met een levensverzekering, alleen aanvullende normen mogen gelden die duidelijk omschreven staan in nationale wetgeving. Bij de ongeschreven fatsoensregels waar de klager zich op beriep, is dat volgens het bedrijf niet het geval.

Verzekeraar Nationale Nederlanden heeft altijd aangegeven dat de beleggingsverzekeringen altijd voldeden aan de geldende wet- en regelgeving van de tijd waarin de polissen werden verkocht.

Kifid kan weer verder

Door de uitspraak uit Luxemburg kan ook de woekerpolistrein bij het Kifid weer gaan rijden. Bij het Klachteninstituut voor de financiële diensteverlening zijn nu ruim 400 woekerpoliszaken in behandeling. De behandeling daarvan was echter opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Europese Hof. Het Kifid gaat de betrokken klagers informeren over de uitspraak.

Schade

De Consumentenbond en Wakkerpolis hebben NN vorig jaar gevraagd om de waarde van alle woekerpolissen opnieuw berekenen, maar dan tegen redelijke voorwaarden, die de Consumentenbond heeft opgenomen in een speciaal daarvoor ontwikkelde checklist. NN heeft in totaal circa 500.000 polissen verkocht die in aanmerkingen komen voor extra compensatie met een totale schade van tenminste €3 miljard, aldus de Consumentenbond.

 

Jarco de Swart – Bron: De Telegraaf

Dries Beljon: ‘Slag gewonnen, maar niet de oorlog’

Amweb – 29 apr 2015

Volgens Dries Beljon, advocaat van polishouder Van Leeuwen in de woekerpoliszaak tegen NN, is de uitspraak van het EU-hof een belangrijke slag voor gedupeerden. Dat het scherpe advies van de advocaat-generaal niet werd overgenomen, lag volgens Beljon in de lijn der verwachting.

Dries Beljon: ‘Slag gewonnen, maar niet de oorlog’

“De advocaat-generaal was extreem fel in haar advies”, vertelde Beljon aan am: vanuit Luxemburg. “We hadden al de verwachting dat de uitspraak genuanceerder zou zijn.” Maar dat neemt niet weg dat het volgens Beljon een voor woekerpolishouders gunstige uitspraak is. “Het hof stelt duidelijk dat er een plicht is om goed te informeren, het is aan de Nederlandse rechter om te oordelen hoe dat ingevuld moet worden.”

Belangrijk daarin is dat het hof erop wijst dat het voor dat oordeel niet uitmaakt of het gaat om de precieze nationale regels of de open normen. Verzekeraars gingen altijd uit van de precieze regels, maar ook de open normen mogen meegenomen worden. Het hof wees specifiek op de eisen van redelijkheid en billijkheid die daarin opgenomen staan. Beljon: “Het is uniek dat daar zo de nadruk op wordt gelegd. Verzekeraars hebben niet meer het argument dat ze niet meer hoefden te doen dan exact benoemd werd in de RIAV. Het zou te mooi zijn geweest om waar te zijn als het advies van de advocaat-generaal één op één overgenomen zou worden. We hebben een slag gewonnen, maar de oorlog nog niet. Deze zaak van Van Leeuwen zal snel tot een einde komen, maar daarna gaan we door met de collectieve woekerpolisprocedures.”

Leon Brandsema – Bron: Amweb

Mogelijk doorbraak in woekerpolisaffaire

De Ondernemer – 27 april 2015

 

In de afwikkeling van de woekerpolisaffaire vindt deze week mogelijk een belangrijke doorbraak plaats. Woensdag velt het Europese Hof van Justitie een oordeel over omstreden beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden. De uitspraak kan ook gevolgen hebben voor andere grote verzekeraars.Alles draait om de klacht van een Nederlander die zegt dat Nationale-Nederlanden (NN) hem te weinig informatie heeft verschaft bij het afsluiten van de verzekering Flexibel Verzekerd Beleggen, een zogenoemde woekerpolis. De klager ligt met NN in de clinch over de hoogte van de poliskosten en de premies voor het overlijdensrisico voor de beleggingsverzekering.GelijkDe Nederlander kreeg vorig jaar al gelijk van een belangrijk adviseur van het hof. Die advocaat-generaal stelde dat een verzekeringsmaatschappij alle noodzakelijke informatie moet verstrekken.OmmekeerDe advocaat van de gedupeerde polishouder voorspelt een totale ommekeer in de affaire, mocht het hof dit advies opvolgen. Rechters zullen niet anders kunnen dan “substantieel hogere schadevergoedingen” toekennen, stelde raadsman Dries Beljon onlangs in een verklaring.BeleggingsverzekeringenDe woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Claimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij de verzekeraars. Maar dat proces gaat erg traag en niet iedere gedupeerde levert dit wat op.3 miljard euroDe procedure bij het hof heeft betrekking op ongeveer 595.000 polissen die door NN zijn verkocht. De claim tegen de verzekeraar zou minstens 3 miljard euro kunnen gaan bedragen, zo wordt geschat. Ook andere verzekeraars hangen in de affaire mogelijk hoge bedragen boven het hoofd.

 

MARTIJN VERVEST – Bron: De Ondernemer